Maroš Šefčovič chce pomôcť lietajúcemu autu

05.11.2014 Celý región

Brusel 4. novembra (TASR) - Konferencia "Vedecká podpora zlomových technológií: príklad lietajúceho auta" sa dnes popoludní konala na pôde Európskej komisie v Bruseli. V rámci konferencie sa odborníkom na legislatívu, financovanie a dopravu z komisie predstavila slovenská dvojica propagujúca AeroMobil, lietajúce auto zo Slovenska.

Konferencia sa konala z iniciatívy Spoločného výskumného centra (JRC), čo je inštitúcia, ktorá poskytuje vedecké poradenstvo komisii. Členov konferencie pozdravili nový eurokomisár pre vzdelávanie, kultúru, mládež a šport Tibor Navracsics a podpredseda EK pre energetickú úniu Maroš Šefčovič.

Slovenský eurokomisár pre TASR uviedol, že je rád, že na pôde komisie môže podporiť projekt inovačnej technológie zo Slovenska.

"Kolegovia z Európskej komisie, ktorí to sledovali, si uvedomili, koľko veľa umu, šikovnosti a technologického úsilia sa podarilo vtesnať do tohto modelu, ktorý nielen jazdí po cestách, ale dokáže aj lietať," uviedol Šefčovič na adresu dopravného prostriedku, ktorého prezentáciu urobili jeho tvorcovia Štefan Klein a Juraj Vaculík.

Šefčovič pripomenul pridanú hodnotu tohto projektu, keďže ide o koncept, ktorý by mohol pomôcť v krajinách, kde nie je rozvinutá cestná infraštruktúra, a ktorý môže pomôcť aj vzhľadom na situácie, ktorým európske krajiny čelia v súvislosti s dopravnými zápchami a narastajúcim počtom áut.

Podpredseda EK spresnil, že ak v súčasnosti je vo svete okolo 800 miliónov áut, podľa prognóz komisie do roku 2030 ich bude 1,6 miliardy a do roku 2050 by na svete malo jazdiť až 2,5 miliardy motorových vozidiel.

"Je evidentné, že s rozmachom počtu automobilov musí nastať aj prudký rozmach využitia moderných dopravných systémov a nových technológií," uviedol Šefčovič s odkazom na slovenský koncept.

Komisár pripomenul, že dnešná konferencia je významná, pretože exekutíva EÚ je inštitúcia, ktorá by mala byť o nových moderných technológiách informovaná. Slovenský tím bude v najbližších rokoch potrebovať pomoc v oblasti európskej legislatívy a regulácií - zabezpečiť, aby vyvinutá technológia bola správne regulovaná a akceptovateľná vo všetkých krajinách únie, aby zodpovedala potrebným bezpečnostným štandardom.

Veľmi dôležitá je ďalej otázka financovania, ak sa má AeroMobil dostať na trh. Šefčovič zdôraznil, že tento start-upový projekt zo Slovenska má všetky nároky čerpať zdroje z programu Horizont 2020, v rámci ktorého EÚ vyčlenila 80 miliárd eur aj na podporu financovania moderných technológií.

Generálny riaditeľ JRC Vladimír Šucha v tejto súvislosti pripomenul, že možné zdroje financovania pre tento projekt ponúkajú aj štrukturálne fondy EÚ, kde sú viazané ďalšie desiatky miliárd eur.

Podpredseda EK konštatoval, že prezentácia autorov netradičného dopravného prostriedku účastníkov konferencie zaujala, a pripomenul, že tento koncept má zatiaľ pozitívne reakcie zo strany vedeckých inštitúcií, svetových médií a tiež investorov.

Otázky spojené s certifikáciou a vytváraním právneho rámca pre uvedenie lietajúceho auta na trh boli z hľadiska vynálezcu automobilu, ktorý dokáže jazdiť po súši a lietať, najdôležitejšie v rámci konferencie "Vedecká podpora zlomových technológií: príklad lietajúceho auta" v Bruseli. Štefan Klein to potvrdil v exkluzívnom rozhovore pre TASR.

Konferencia sa konala na pôde Európskej komisie z iniciatívy Spoločného výskumného centra (JRC).

"Pôsobím v tejto firme ako vynálezca, inžinier a dizajnér. Zaujala ma stránka budúcej certifikácie a veci, ktoré súvisia s praktickým uvedením stroja do reálneho života," povedal spoluzakladateľ spoločnosti AeroMobil o význame konferencie v Bruseli. Jeho partnerom v start-upovej firme je Juraj Vaculík, ktorý má na starosti financovanie tohto inovačného projektu.

Klein spresnil, že zatiaľ sú v štádiu vytvorenia funkčného prototypu lietajúceho auta, ktorý testujú, a jeho ďalší "život" bude závisieť aj od toho, ako bude prototyp fungovať, aké zmeny bude ešte potrebné dorobiť. Zároveň si však uvedomuje potrebu všeobecnej podpory zo strany Európskej komisie.

"Sme členmi EÚ a únia deklaruje, že má zdroje na podporu start-upov, moderných technológií a inovácií. Je logické, že sa o toto zaujímame. Mohlo by nám to pomôcť. Náš projekt síce vznikol na Slovensku, ale považujeme ho za projekt európsky," uviedol Klein.

Vynálezca lietajúceho auta priznal, že podobné projekty ako je AeroMobil vznikajú aj v USA a Číne. Pre Slovákov sa tak môže otvoriť priestor na súťaženie o zákazníka a bez podpory zo strany EÚ a snahy integrovať ho do reálneho života by bol tento projekt prázdny.

Klein upozornil na skutočnosť, že už v roku 1917 bol prvý známy pokus o realizáciu auta, ktoré by aj lietalo, v USA, avšak do reálnej podoby túto ideu okrem Slovákov zatiaľ ešte nikto nedoviedol.

"Sme celkom ďaleko vo vývoji, sme možno jediní, ktorí máme v rukách reálny projekt schopný ísť po súši a vo vzduchu," konštatoval Klein. Dodal, že transformácia auta na ľahký lietajúci stroj trvá veľmi krátko (asi dve minúty), pričom koncept spĺňa očakávania zákazníka z hľadiska efektívnosti, dynamickosti, funkčnosti a dizajnu.

"To, čo nám chýba, je začlenenie do fungujúceho legislatívneho stavu," priznal vynálezca. Práve v tomto smere bude pomoc Európskej komisie viac ako vítaná, pretože tu sa rodí potrebná legislatíva a certifikácia.

Klein sa netají, že dotvorením lietajúceho auta si splnil jeden z dávnych snov. Výbornou inšpiráciou bola aj kniha od Julesa Verna Robur dobyvateľ. Vízie z roku 1886 sa stali realitou v roku 2014. Spoločnosť AeroMobil má za cieľ uviesť tento typ stroja na trh do roku 2020.
 
 
 

Vyberte región